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The Repository - Indian Textiles and Crafts (RTC)

The Repository – Textiles & Crafts project sanctioned by the Ministry of Textiles, Government of India, aims to develop one-of-a-kind national knowledge portal in the form of an integrated system that will lay down a framework to weave the past and present status of textile, clothing and related crafts with focus on futuristic developments. The project endeavours to disseminate historical and contemporary information and narratives on Indian textiles, clothing and crafts to a global audience comprising research scholars, craft enthusiasts and relevant industry. The digital portal will also provide access to vast database including research papers, case studies, dissertations and doctoral theses on textiles, clothing and craft related areas. It will serve as a one stop resource, providing information on new developments and current events relating to textiles and crafts.

Letter of Intent (LOI) for works of Technology Service Provider for design, development, implementation and maintenance of a digital platform for the Repository for the RTC project of NIFT.

Justification for onboarding C-DAC on nomination basis

The Repository of Indian Textiles and Crafts (RTC) or Bharatiya Vastra evam Shilpa Kosh developed by the National Institute of Fashion Technology (NIFT) for the Ministry of Textiles, Government of India,  and was launched on the  National Handloom Day 2023, i.e., 07th August, 2023,  by the Hon'ble Prime Minister, Shri Narendra Modi. The repository has been created to collect, organise, digitally preserve, aggregate, and disseminate interrelated information on Indian traditional textiles and crafts globally. This information repository is an initiative to showcase and celebrate the long and varied traditions of textiles and crafts in India. It is a one-of-a-kind national knowledge portal that lays down a framework to weave the past and present status of Indian textiles and crafts with a focus on futuristic developments. The project has been implemented by the National Institute of Fashion Technology under the Craft Cluster Initiative of the NHDP programme of DC (Handlooms & Handicrafts).

www.vastrashilpakosh.in

विजनएक्सटी-चलन अंतर्दृष्टि और पूर्वानुमान प्रयोगशाला

“फैशन की दुनिया में भारत को अग्रणी रखना: भारत में बनाओ और भारत के लिए उपयोग करो”

विजनएक्सटी: चलन अंतर्दृष्टि और पूर्वानुमान प्रयोगशाला, को भारत सरकार के वस्त्र मंत्रालय द्वारा अनुसंधान और विकास योजना के अंतर्गत एक आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस आधारित गहन अभिग्रहण मॉडल विकसित करने के लिए मंजूरी दी गई है, जो भारत के लिए फैशन निर्देशों का पूर्वानुमान सुकर करेगा। यह पहल तीन वर्षों की अवधि में भारतीय फैशन और खुदरा उद्योग के लिए अपना पहला स्वदेशी पूर्वानुमान तैयार करेगी। भारत में, अभी तक, ऐसी सेवाएं उपलब्ध नहीं हैं जो भारत को प्रौद्योगिकी सक्षम फैशन दिशा के वैश्विक मानचित्र में लाने के लिए हमारे देश के फैशन सौंदर्यशास्त्र की भारतीय रूचि और वरीयताओं और मानचित्रों की व्याख्या करती हों। इस परियोजना से कपड़ों और वस्त्रों के क्षेत्र में उद्योगों की एक विस्तृत श्रृंखला को लाभ होने की आशा है।

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VISIONXT- TREND INSIGHT AND FORECASTING LAB

What is VisioNxt?

VisioNxt, a pioneering service by NIFT India, is at the forefront of fashion, textile, and lifestyle industries, shaping the future through cutting-edge trend forecasting. By leveraging the synergy of Artificial Intelligence (AI) and Emotional Intelligence (EI), VisioNxt offers an indigenous forecasting system specifically attuned to the unique dynamics of the Indian market. The initiative’s core mission is to intricately map the diversity and complexity of India’s fashion landscape, enabling businesses, designers, brands, retailers, artisans and weavers to anticipate and respond to the evolving needs of the Indian consumer.

Operating from its hub in Tharamani, Chennai, VisioNxt serves as a beacon for industry professionals, guiding them through the fast-paced and ever-changing world of fashion with precision and foresight.

Paridhi 2024-2025

Paridhi 2024-2025 marks a significant milestone as India’s first comprehensive fashion trendbook, a visionary guide that decodes the trends poised to shape India’s fashion and lifestyle industries in the forthcoming seasons. It not only captures aesthetic evolutions but also delves into the cultural, socio-psychological, and technological forces redefining the industry.Paridhi 2024-25, features six trend themes and corresponding sub-themes that reflect various fashion archetypes through colours, silhouettes, prints, patterns and design directions. This is also for the first time that a trend service includes a special highlight dedicated to the weavers' community.

Launched by the Honourable Minister of Textiles, Shri Giriraj Singh Ji, on 5th September 2024, Paridhi stands as an invaluable resource for a diverse audience including designers, brands, retailers, weavers, artisans, and fashion enthusiasts.

VisioNxt Assets

VisioNxt provides a suite of meticulously curated assets, serving as indispensable tools for professionals across the fashion spectrum. These resources include:
- Trend Reports: VisioNxt has published over 60 micro-trend reports and 11+ close-to-season reports, delivering in-depth analyses of emerging shifts in fashion, lifestyle, and consumer behaviour.
- Research Papers: With a focus on the intersection of technology, psychology, color theory, culture, and fashion, VisioNxt has published 3+ scholarly papers, offering cutting-edge insights into the interplay of these elements within the fashion industry.
- Trend Book: The bi-annual trendbook offers a comprehensive outlook on creative directions and market dynamics, encapsulated within macro and mega trends that forecast the future of fashion for the Indian and global landscape.
- Taxonomy: The Taxonomy Book catalogues 75 distinct Indian wear categories, serving as a foundational resource for advancements in AI engineering and machine learning applications within the fashion industry.
- NXTMAG: NXTMAG is India’s first trend magazine, presenting an insightful exploration of India’s evolving identity. Through the lens of cinema, popular culture, and conversations with change-makers, the magazine distils the pluralistic essence of India’s fashion narrative into a contemporary, forward-thinking microcosm.

For more information visit: www.visionxt.in

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एबीलिटी फाउंडेशन भारत, के साथ निफ़्ट चेन्नई के सहयोगात्मक प्रयास (निफ़्ट - चेन्नई)

एबीलिटी फाउंडेशन, 1995 में गठित, राष्ट्रीय पार विकलांगता संगठन एक सार्वजनिक धर्मार्थ न्यास, एक ऐसी राष्ट्रीय विकलांगता सहायक संस्था है जो विकलांगों को समर्थ बना कर मुख्यधारा से जोड़ने का कार्य करती है। एबीलिटी फाउंडेशन तथा निफ्ट चेन्नई ने “विस्तृत फैशन” नामक एक परियोजना पर साथ मिलकर किया है जो 2013 से विकलांग व्यक्तियों की शारीरिक अक्षमता को ध्यान में रखते हुए बहुत सुंदर कोमल तथा भावनात्मक फैशन का ध्यान रखती है। इस परियोजना में एक छात्र प्रतियोगिता शामिल है, जिसका उद्देश्य इन खास ग्राहकों के लिए अनुकूलित डिजाइन तैयार करना है, जो उन्हें स्वतंत्र रहने के लिए प्रेरित करेगी। एबीलिटी फाउंडेशन और निफ्ट के छात्रों, खास कर सभी डिज़ाइन विभागों के 5वें सत्र के छात्रों द्वारा चुने गए विकलांग व्यक्तियों के साथ कई संवेदनात्मक बैठकों तथा वार्तालापो का आयोजन किया गया। इससे छात्रों की अपने विशेष ग्राहकों की विशेष जरूरतों, उनकी पसंद, पसंदीदा रंग तथा स्टाइल पर, पकड़ मजबूत हुई है। इस प्रतियोगिता का इनाम नगद 10,000/- रु. तथा एक सम्मानपत्र होता है जो निर्णायक समिति द्वारा सर्वश्रेष्ठ डिज़ाइन समाधान के लिए दिया जाता है। उत्पाद निर्माण में छात्रों द्वारा किया गया खर्च भी संस्था द्वारा ही वहन किया जाता है। अब तक कई छात्रदलों ने स्वयंसेवकों रूप में बड़ी लगन के साथ काम कर अपने इन ख़ास ग्राहकों के लिए पोशाकों की एक लाइन तैयार की है।

फैशन डिज़ाइन तथा तकनीकी की ई-सामग्री का विकास—एमएमईआईसीटी/एमओओसी(निफ्ट-चेन्नई)

राष्ट्रीय फैशन प्रौद्योगिकी संस्थान, चेन्नई ने “सूचना एवं प्रसारण तकनीकी के माध्यम से शिक्षा पर राष्ट्रीय मिशन”(एनएमईआईसीटी), एमएचआरडी,भारत सरकार के अंतर्गत फैशन तथा तकनीकी विषय पर ई-सामग्री/ एमओओसी विकसित करना आरंभ किया। एमओओसी कुछ ऑनलाइन पाठ्यक्रम हैं जो ऑनलाइन पाठ्यक्रमों के एकीकृत मंच और पोर्टल “महत्वकांक्षी युवा मस्तिष्क के लिए प्रभावशाली शिक्षा के शिक्षण जाल”(एडब्ल्यूएवाईएएम), के अंतर्गत परिभाषित शिक्षाशास्त्र के अनुसार विकसित किए गए हैं तथा एमएचआरडी द्वारा आईसीटी का इस्तेमाल करते हैं। प्रथम चरण में 40 घंटो की अवधि वाले ऐसे 17 पाठ्यक्रम पूर्ण किये गए तथा एमएचआरडी की वेबसाइट पर डाले गए। दूसरे चरण में अन्य 17 “विशाल स्वतंत्र ऑनलाइन पाठ्यक्रम”(एमओओसी) निफ्ट चेन्नई में विकसित किये जा रहे हैं। उद्योग तथा अन्य विशेषज्ञों के साथ विभिन्न पाठ्यक्रमों के अधिकांशतः विषय विशेषज्ञ (एसएमई) निफ्ट के संबंधित विषयों में निपुण प्राध्यापक हैं।

उत्पाद डिज़ाइन—आभूषण(निफ्ट-चेन्नई)

कोयम्बटूर के एक ग्राहक ने, जो वर्ष 2015 में फैशन आभूषण विभाग में अपना ई-कॉमर्स व्यापार शुरू करना चाहते थे, निफ्ट चेन्नई से अनुरोध किया कि वे चुने हुए कुछ ग्राहक वर्ग के लिए एक नये ब्राण्ड की शुरुआत करें। इस प्रक्रिया की शुरुआत बाज़ार विवेचना, ग्राहक अनुसन्धान, प्रचलन तथा पूर्वानुमान परीक्षण, वैचारिक उन्नति, डिज़ाइन की उन्नति, काल्पनिक चादरों तथा 3डी आभासी मॉडलिंग से हुई। इस सर्वेक्षण के बाद ब्राण्ड की उन्नति तथा बाज़ार की रणनीति पर भी विचार-विमर्श हुआ। “आलोकी” ब्राण्ड को मंजूरी मिली तथा इसका ट्रेडमार्क भी पंजीकृत हुआ।